Glasvezel anno 2013

Vanaf begin november 2013 is dit blog als archief bereikbaar onder de link glasvezelnetwerkaalten.blogspot.com


zaterdag 3 juli 2010

Lijbrandt: Zo gaat het straks met uw telefoon

In "Telefoon van oud naar nieuw deel I" is uitgelegd wat het verschil is tussen het vroegere bellen via de de koperen telefoondraad van KPN en het huidige VOIP (Voice over IP). Veel mensen blijven het maar een moeilijke materie vinden. Vandaag daarom concrete informatie over hoe na aanleg van de glasvezelverbinding uw telefoon wordt aangesloten en werkt als u via Lijbrandt een glasvezelabonnement heeft genomen.
















Genexis Glasmodem
Het Genexis-modem is straks het startpunt in uw woning waar alles om draait. Hier komen alle signalen op binnen. TV/Radio, internet en telefonie. Wat er mee kan en hoe het technisch is ingericht verschilt per leverancier. Vandaag gaat het daarom over de telefoon via Lijbrandt. In een ander artikel wordt beschre- ven hoe het gaat bij KPN.

De Genexis heeft voor telefoon twee speciale aansluitingen, namelijk T1 en T2. U kunt op elk een telefoon of een serie van telefoons aansluiten met in totaal twee verschillende nummers. Uw bestaande nummer voor de vaste lijn kan gewoon meeverhuizen en komt dus in principe beschikbaar voor aansluiting T1.


Dect-telefoons
Bij nogal wat mensen ontstaat er verwarring als je het hebt over aantallen telefoons. Dit komt omdat velen zogenaamde draadloze telefoons gebruiken volgens het dect-systeem.

Bij dect is er sprake van één basisstation en één tot maximaal acht zogenaamde handsets. Voor alle duide- lijkheid alleen het basissta- tion telt mee. De handsets niet omdat ze allen met het basisstation communiceren. Het basisstation wordt via een kabeltje verbonden met het Genexis modem.




De SIP-Servers
Voor telefonie moet er heel wat geregeld worden en ook moet er naar de kosten worden gekeken. Dat gebeurt in één of meerdere zogenaamde sip-servers. Als u zelf belt of gebeld wordt loopt de verbinding via een sip-server. De instellingen hiervoor worden door Lijbrandt in het glasmodem vastgelegd.

Telefoonkosten

Het onderwerp telefoonkosten kan simpel zijn maar is het vaak niet. Dit komt door de technische complexheid van telefonie en door de onoverzichtelijkheid die provi- ders vaak willens en wetens zelf veroorzaken.



Enkele voorbeelden van mogelijke verbindingen:
  1. van vaste lijn naar vaste lijn tussen Lijbrandt klanten;
  2. van vaste lijn naar vaste lijn via een "gewoon" nummer in Nederland;
  3. van vaste lijn naar vaste lijn via 0800 en 0900 nummers in NL;
  4. van vaste lijn naar vaste lijn via 064, 088, 087 en andere nummers in NL;
  5. van vaste lijn naar vaste lijn in het buitenland;
  6. van vaste lijn naar mobiel in het binnenland;
  7. van vaste lijn naar mobiel in het buitenland.
Tip voor eenieder
Als telefoneren via de vaste lijn voor u erg belangrijk is en u veelvuldig belt, zoek dan eerst secuur uit (of laat dit doen) hoe het met de kosten zit. Dit om te voorkomen dat u onverwacht een fikse rekening krijgt. Er zijn vele valkuilen.

Ten slotte
Bellen via de vaste lijn tussen Lijbrandt klanten is gratis. Bellen naar andere "gewone" vaste nummers kost 3 cent starttik en 2 cent per minuut. Bellen naar mobiel kost 3 cent voor de start en afgerond tussen de 20 en 16 cent per minuut afhankelijk van gewoon of daltarief. Als u voor meer dan vijf euro per maand via de vaste lijn verbelt is het goedkoper om voor 5 euro per maand de optie onbeperkt bellen te nemen.

En..... zo zou ik nog uren kunnen doorschrijven. Over bellen via Skype dat al in de tekening is verwerkt kom ik nog terug. Dat kan in elk geval geheel gratis. Mits van computer naar computer of met speciale skype-telefoons.



5 opmerkingen:

  1. Het bellen naar naar 0900 nummers levert geen problemen op. Maar komt er vervolgens een keuzemenu (toets 1 voor, toets 2 voor, etc ..) dan gaat het zeer vaak mis want welke keuze je dan ook maakt het werkt niet. Ook het bellen naar bijvoorbeeld belknallers gaat altijd fout, nadat je verbinding hebt met de belknaller en je vervolgens het gewenste telefoonnummer intoets dan komt er altijde de melding dat je geen juist nummer hebt ingetoets en dus geen verbinding kunt maken. Dit duurt nu al (bij mij) 7 maanden, bel je met Lijbrandt (waar het keuzemenu wel werkt???) krijg je te horen dat het een bekend probleem is en dat ze er mee bezig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoe weet je nu of je gratis belt van lijbrandt naar lijbrandt?
    is er een lijst met nrs van?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @gratis bellen lijbrandt. Dat is alleen van toepassing als je dus beide klant van LB bent. Vragen is dus de enige oplossing.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb voordat ik het contact afsloot bij Lijbrandt mij door de LB klantenservice laten vertellen dat ik mijn ISDN telefooncentrale en ISDN telefoontoestellen kon aansluiten via een Fritz!Box op de Genexis.
    Na 9 weken bellen en e-mails sturen met de vraag om de SIP-instellingen, heb ik eindelijk reactie gehad:"Wij sturen u de SIP gegevens niet. Wij geven dit soort gegevens niet aan klanten door. Dit omdat het fraudegevoelige informatie is."
    Zit ik dus nu opgescheept met een provider die niet doet wattie van te voren heeft toegezegd en categorisch weigert te reageren op mijn klachten (klachten@lijbrandt.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Telefoon abo opzeggen bij LB.

      Telefoon abo bij Budget Phone nemen; goedkoop en je krijgt de SIP-gegevens per omgaande. Werkt prima. (Althans over glasvezel van XS4All)

      Verwijderen

Reageer s.v.p. inhoudelijk en met argumenten omkleed. Anoniem reageren kan, maar wordt als niet erg beschaafd gezien. Bij naam/url kun je gewoon je naam ingeven. URL hoeft niet. Berichten kunnen zonder opgave van redenen verwijderd worden.

/* Ben extra code voor clicky */ Real Time Web Analytics